Mats Boersma uit Den Haag wint race met waterstofboot in Monaco

12 July 2022, 17:50 uur
Den Haag & Regio
mainImage
TU Delft

Bij de negende editie van de Monaco Energy Boat Challenge heeft Mats Boersma, met het TU Delft Hydro Motion Team, een race gewonnen. Met hun waterstofboot nam het team het op tegen commerciële bedrijven vanuit heel de wereld.

In de strijd tegen vooral elektrische boten won het team de uithoudingsrace, waarbij ze vier uur lang zoveel mogelijk afstand moesten varen. Het team legde bijna twee keer zo veel afstand af als de nummer twee. Hiermee lieten ze hun zes concurrenten ver achter zich. Door te winnen bewees Mats, samen met de 24 andere studenten, de potentie van waterstof voor de maritieme industrie.

Door de overwinning bij de uithoudingsrace en een mooie tweede plek in de manoeuvreerbaarheidsrace, behaalde het team de tweede plaats in het wereldkampioenschap. "Het hele team heeft hier zo ontzettend hard naartoe gewerkt. In één jaar tijd hebben we een boot gebouwd waarmee we racen tegen commerciële bedrijven. Om dan de tweede plek te behalen, dat is ongelofelijk", aldus een trotse Mats.

Tekst gaat door onder foto.

Waterstof

Van alle teams was het TU Delft Hydro Motion Team slechts één van de twee teams die gebruik maakten van waterstof, terwijl de rest gebruik maakt van batterijen. Waterstof is een opkomende energiebron in de maritieme sector waar het studententeam zich dit jaar in heeft verdiept en heeft toegepast in hun boot.

"Het grote voordeel van waterstof ten opzichte van batterijen is dat wij veel meer energie kunnen meenemen in een compactere ruimte", aldus Mats. "Om als elektrische boot dezelfde afstand te kunnen varen als onze waterstofboot, moet een boot veel meer ruimte hebben om accu’s mee te nemen die dezelfde hoeveelheid energie kunnen dragen."

Het team van Mats bestaat uit 25 studenten van elf verschillende studies aan de TU Delft. In één jaar tijd hebben de studenten het gehele proces doorlopen van ontwerpen, produceren, testen en tenslotte racen van een waterstofboot. "Wij hebben laten zien dat het mogelijk is om in één jaar tijd een waterstofboot te bouwen. Dan kan de maritieme industrie het ook", aldus Mats Boersma.